Aktuelles

Sie können unsere Blogeinträge auch als RSS-Feed abonnieren.

Selbstverständigung und Selbstermächtigung in Kultur und Bildung

09.01.2018

Im Vorfeld der Tagung »Cultural Policy and Arts Education. A first African-European Exchange«, die vom 1. bis 2. Februar 2018 an der Bundesakademie Wolfenbüttel veranstaltet wird, führte Professorin Dr. Vanessa-Isabelle Reinwand-Weiss, Direktorin der ba• ein Gespräch mit Professor Dr. Wolfgang Schneider, Direktor des Instituts für Kulturpolitik der Universität Hildesheim.

Prof. Wolfgang Schneider

Prof. Dr. Wolfgang Schneider im Soweto Theatre Johannesburg, South Africa

Wieso bedarf es eines afrikanisch-europäischen Dialogs über Kulturelle Bildung?
Kulturelle Bildung ist keine Erfindung Europas, auch wenn man den Eindruck hat, seit Friedrich Schillers Briefen zur ästhetischen Erziehung sei zumindest in Deutschland alles zum Thema geschrieben worden. In vielen afrikanischen Ländern gibt es zahlreiche Initiativen, insbesondere der Zivilgesellschaft, Kultur für alle zu gewähren. Daraus wurden in Dutzenden afrikanischen Ländern bildungs- und kulturpolitische Konzeptionen entwickelt, wie innerhalb und außerhalb der Schulen Kulturelle Bildung implementiert werden kann. Das wiederum wird in einer Handvoll Universitäten afrikanischer Länder beforscht – und davon sollten wir wissen, dazu sollten wir uns austauschen.

Was ist das Besondere an den Konzeptionen zur Kulturellen Bildung in den afrikanischen Ländern?
»We are Africa« nennt sich eine Vision der Afrikanischen Union für 2063 und darin spielt Kulturelle Bildung eine besondere Rolle, nämlich jene, die Prozesse der Transformation zu begleiten. Kulturelle Bildung ist ein Faktor für kulturelle Entwicklung und soll als Fundament aufgeklärter Gesellschaften dienen, um Armut zu bekämpfen und Frieden zu ermöglichen. Es geht in den Strategien afrikanischer Länder nicht nur um eine Selbstverständigung der Menschen, sondern vor allem um eine Selbstermächtigung der Bevölkerung. Die Künste sind als Medium der Politik identifiziert, die Kulturvermittlung auch wegen eines reichen kulturellen Erbes als programmatisches Instrument anerkannt.

Und was hat das mit uns zu tun?
Die Wolfenbütteler Bundesakademie hat Kulturelle Bildung als Gegenstand von Aus-, Fort- und Weiterbildung, das Hildesheimer Kulturpolitikinstitut forscht und lehrt zur Kulturellen Bildung. All das gibt es nicht nur mitten in Europa, sondern eben auch in Afrika. Und alle Beobachtungen der Diskurse unseres UNESCO-Chairs »Cultural Policy for the Arts in Development« z. B. im südlichen Afrika, bei den Kollegen in Ost- und Westafrika, als auch in den arabischen Ländern Afrikas, zeugen von großer Expertise, klugen Untersuchungen und fundierter Kulturpolitik. Da kann der globale Norden auch noch vom globalen Süden lernen!

Wie kam es zum afrikanisch-europäischen Austausch über Kulturelle Bildung?
Sowohl die Tshwane University of Technology in Pretoria als auch die University of Witwatersrand in Johannesburg haben uns gezeigt, wie »Community Building« und »Drama for Life« integrale Bestandteile kulturwissenschaftlicher Studien zur Kulturellen Bildung sein können. In Kapstadt fand mit Unterstützung der Heinrich-Böll-Stiftung ein erstes Forschungsatelier statt. Mit Mitteln des International Music Councils intensivierten weitere Kolloquien zusammen mit den Universitäten in Daressalam und Kampala den Austausch darüber, wie Kulturelle Bildung gelehrt wird, welche Forschungsprojekte zur musikalischen Erziehung, zum kulturellen Gedächtnis oder zur künstlerischen Teilhabe, neue Erkenntnisse generieren. Jetzt kommt in Deutschland zusammen, was zusammengehört; die akademische Kompetenz unserer Kollegen aus afrikanischen Ländern und die Kulturpolitikforschung der Universität Hildesheim zur Kulturellen Bildung.

Und dann?
Und dann geht es erst richtig los! Mit Veröffentlichungen der Ergebnisse aus den Kolloquien und unserer Tagung starten wir in die zweite Phase eines Forschungsverbundes mit den Partneruniversitäten in Pretoria (Südafrika) und Casablanca (Marokko), mit den Universitäten unseres Graduiertenkollegs in Cape Coast (Ghana) und Maiduguri (Nigeria), aber auch mit den zivilgesellschaftlichen Organisationen wie Al Mawred Al Thaqafi (for the support of Artistic Creativity in the Arab Region) und dem Arterial Network (African Fund for Culture Launch). Mit im Boot ist auch NEPAD, die »Planning and Coordinating Agency of the African Union«, die bereits zwei Konferenzen in Johannesburg und Kairo ausgerichtet hat und weitere in anderen Regionen des Kontinents plant, um die Potentiale zur Kulturellen Bildung in Afrika zu versammeln und Wirkung in Bildungs- und Kulturpolitik zu entfalten.

 

Zur Tagung
Cultural Policy and Arts Education. A first African-European Exchange
1. und 2. Februar 2018 in der Bundesakademie für Kulturelle Bildung Wolfenbüttel

An Research Atelier hosted by the UNESCO-Chair in Cultural Policy for the Arts in Development at the Department of Cultural Policy of the University of Hildesheim in cooperation with the Bundesakademie für Kulturelle Bildung Wolfenbüttel.

Das Tagungsprogramm

Self-reflection and self-empowerment in the arts and education
Professor Wolfgang Schneider, Director of the Department of Cultural Policy at the University of Hildesheim, tells us about the conference on »Cultural Policy and Arts Education. A First African-European Exchange«, to be held at the Bundesakademie Wolfenbüttel on 1-2 February.

Why do we need an African-European exchange on arts education?
Arts education is not a European invention, even if, since Friedrich Schiller's letters on aesthetic education, one has the impression that everything has already been written on the subject – at least in Germany. Many African countries have numerous initiatives, particularly on the part of civil society, to provide everyone with access to the arts. From these, dozens of African countries have developed concepts for educational and cultural policy, such as how arts education can be put into practice both inside and outside the school environment. This, in turn, is being researched in a handful of African universities – it is something we should be aware of and we should be discussing it.

What is special about the concept of arts education in African countries?
»We are Africa« is an African Union vision for 2063 in which arts education has a special place, namely to accompany the processes of transformation. Arts education is a factor for cultural development and, as the foundation of enlightened societies, it should serve to fight poverty and promote peace. The strategies of African countries are not only about how people see themselves, but above all about empowering the population. The arts are identified as a political medium, and arts education and outreach is also recognised as a strategic instrument because of a rich cultural heritage.

So what has this got to do with us?
The Bundesakademie Wolfenbüttel offers education and training in arts education, while the Hildesheim Department of Cultural Policy researches and teaches arts education. All this is not confined to central Europe – it also exists in Africa. Observers of the discourse conducted by our UNESCO chair in Cultural Policy for the Arts in Development, for example in southern Africa, among our colleagues in East and West Africa, and in Africa’s Arab countries, speak of great expertise, strong research and sound cultural policy. So the global North can also learn from the global South!

How did the African-European Exchange on Arts Education come about?
Both the Tshwane University of Technology in Pretoria and the University of Witwatersrand in Johannesburg have shown us how community building and drama for life can be integral components of cultural studies in arts education. The Heinrich Böll Foundation supported the first research studio in Cape Town. Thanks to funding from the International Music Council, the debate continued in additional colloquia involving the universities of Dar es Salaam and Kampala. These looked at topics such as how arts education should be taught; which research projects should be carried out on musical education; cultural memory; and artistic participation, and many new insights were gained. Now everything that should be together is coming together in Germany: the academic ability of our African colleagues and the University of Hildesheim’s cultural policy research into arts education.

Then what?
Then it really kicks off! With the publication of the results of the colloquia and our conference, we are entering the second phase of a joint research project with our partner universities in Pretoria (South Africa) and Casablanca (Morocco), with our graduate college universities in Cape Coast (Ghana) and Maiduguri (Nigeria), but also with civil society organisations such as the Pan-Arab Al Mawred Al Thaqafi and the Pan-African Arterial Network, as well as the recently established African Cultural Policy Network. NEPAD, the Planning and Coordinating Agency of the African Union, which has already hosted two conferences on the subject in Johannesburg and Cairo and is planning further conferences in other regions on the continent, is also on board in order to bundle the potential for arts education in Africa and have an impact on cultural and educational policy.


The interview was conducted by Professor Vanessa-Isabelle Reinwand-Weiss, Director of the Bundesakademie für Kulturelle Bildung Wolfenbüttel.

Dieser Artikel wurde unter abgelegt und mit Tagung, Kulturelle Bildung, Austausch, Fachtreffen verschlagwortet

Hinterlassen Sie einen Kommentar